Logo 1001 tips
De Parisienne  - Roman van André Van Butsel

Zoektocht naar een verdwenen jeugdvriendin.

Lees meer >>

Meisje aan de Overkant  - Debuutroman van André Van Butsel

Een simpele dorpsjongen, een rebels stadsmeisje, een ontroerende vriendschap.

Lees meer >>

 


 

Zoekmachine adverteren of Search engine advertising

Search engine advertising (SEA) bestaat erin om advertenties te laten tonen van een adverteerder, wanneer iemand zoekt via een bepaalde zoekmachine. Wanneer iemand klikt op zo'n advertentie, dan wordt hij naar de website gebracht van de adverteerder. Dit leidt in de eerste plaats tot meer bezoekers, maar ook eventueel tot prijsaanvragen, offerte-aanvragen en aankopen.

De drie meest gebruikte zoekmachines Google, Live Search en Yahoo! hebben elk hun eigen advertentieprogramma:

  1. Google Adwords
  2. Microsoft Adcenter
  3. Yahoo! Search Marketing

Je vindt op deze websites alles wat je moet weten om een advertentiecampagne te starten, de werkwijze, de kosten, de betaling enz.

Wie is adverteerder: een voorbeeld?

Je hebt een kleine zelfstandige zaak, een middelgrote onderneming, of een zeer grote onderneming. Je wil via je website meer klanten krijgen. Dan is SEA zeker te overwegen.

Je hebt bijvoorbeeld een zaak in huisdieren-artikelen.

  1. Het eerste wat je moet doen is alle woorden opschrijven waarmee je denkt dat website bezoekers gaan zoeken naar informatie over uw artikelen voor huisdieren. Dat zou kunnen zijn: dierenvoeding, hondenmanden, hondenvoer, kattenvoer, halskettingen, eetbakken.
  2. Vervolgens bepaal je hoeveel je wil voorzien als budget voor je advertenties, dat is bijvoorbeeld 100 € per maand. Begin klein. Afhankelijk van het aantal bezoekers dat je trekt met je advertenties, kan je uw budget optrekken.
  3. Tenslotte volg je via de rapporten u aangeboden door de advertentieprogramma's, wat uw advertenties opbrengen aan bezoekers, oferte-aanvragen, aankopen.

Gouden tip 1

Jijzelf kan wel veronderstellen dat bezoekers vaak het woordje "dierenvoeding" gaan intypen, maar in de praktijk zoeken mensen vaak op heel andere woorden, zoals hondenbrokken, kattenkorrels, hondenvoer, enz. Om nu precies te weten welke woorden je moet gebruiken, kan je gedurende een paar weken zoveel mogelijk woorden opgeven in het advertentieprogramma, met alle mogelijke synoniemen en variaties. Na enkele weken zal je zien welke de meest gebruikte zoektermen zijn en welke de minst gebruikte. Verminder op dat moment uw woorden tot het gewenste aantal.

Gouden tip 2

Google heeft een speciaal programma voor zoekwoorden: het Google hulpprogramma voor zoekwoorden. Hiermee kan je automatisch suggesties genereren voor bepaalde zoektermen die jij in je hoofd hebt. Als je bijvoorbeeld "dierenvoeding" ingeeft, dan krijg je o.a. volgende suggesties met telkens het geschat zoekvolume en een aanwijzing voor de concurrentie:

  • dierenspeciaalzaak
  • dierenspeciaalzaken
  • dierenwinkel
  • dierenwinkels
  • diervoeder
  • diervoeders
  • diervoeding
  • hondenbrokken
  • hondenvoeding
  • hondenvoer
  • hondevoer
  • kattenvoeding
  • kattenvoer
  • kattevoer

Je kan vervolgens kiezen welke woorden je aan uw advertentie wil toevoegen.

Gouden tip 3

Je kan nog een stap verder gaan en voor elk woord dat je wil gebruiken de Google Adwords verkeerschatter gebruiken. Je geeft bijvoorbeeld de lijst met woorden hierboven in, je kiest een valuta en een land, en je krijgt volgende gegevens per woord:

  1. de kost per klik (CPC)
  2. het aantal geschatte klikken per dag
  3. de kost per dag

Voor elk van de woorden hierboven zal je een geschatte kost van 1€/dag zien, behalve voor het woord dierenwinkel 2€/dag. Op deze manier kan je perfect inschatten wat uw advertentiecampagne zal gaan kosten per woord. Met 3 van bovenstaande woorden kom je aldus aan een maandelijks budget van om en bij de 90 €.

Zelf doen of het laten doen?

SEA of search engine advertising kan je perfect zelf doen, maar je moet weten dat je er de nodige tijd moet voor uittrekken. Opvolging, rapporten maken, aanpassingen aanbrengen, informatie lezen van anderen, daar kruipt tijd in.

Je kan een SEA campagne ook laten opzetten door gespecialiseerde firma's die niks anders doen. Het voordeel hiervan is dat je de nodige ervaring binnen haalt. Het nadeel is natuurlijk dat het je wat meer geld kost.

Je kan heel wat nalezen, training volgen en campagnes laten uitvoeren via Queromedia, een aanrader!

Share to Facebook Share to Twitter Blogger Wordpress LinkedIn Myspace Email Meer...
Laatste aanpassing op Friday, December 8, 2017 om 09:04u

Rel to Facebook© Copyright 1001tips.be 2006-2023 - Disclaimer - Gebruiksvoorwaarden en privacybeleid
Contact: info[at]1001tips.be
XHTML-strict en CSS gevalideerd